משרד החקלאות האמריקאי מגדיר הדברה ירוקה כ"שירות שמשתמש בגישה משולבת של ניהול מזיקים תוך ניצול פחות ממשאבי כדור הארץ כחלק ממאמץ גדול יותר להפחית את ההשפעות האנושיות על הסביבה". במונחים של הדיוט זה בעצם אומר הדברה בטוחה ואפקטיבית עם השפעה מועטה עד ללא השפעה על הסביבה ובריאות הלקוח וביתו.

ככל שהמודעות להשפעות הסביבתיות ברחבי העולם גוברת, ישנה מגמה מתחלפת לכיוון של יותר מוצרים ושירותים ירוקים, כולל הדברת מזיקים . אבל מהי הדברה ירוקה בדיוק? האם זה מבטל את השימוש בכל הכימיקלים? האם זה טבעי לחלוטין? מה כל זה כולל?

הדברה ירוקה מתמקדת יותר במניעה ולא בחיסול כי קל יותר למנוע ממזיקים להיכנס לביתך מאשר להיפטר מהם ברגע שהם נכנסים. הרעיון שהדברה ירוקה משתמשת רק בחומרים טבעיים הוא מיתוס – לפעמים נדרשים כימיקלים כדי להיפטר ממפגעי מזיקים. ההבדל עם שיטות ירוקות הוא שהן משתמשות במוצרים המיועדים רק למזיקים ספציפיים לעומת כימיקלים מסורתיים המכסים מגוון רחב של מזיקים. יתר על כן, חלק מהמוצרים הטבעיים עדיין יכולים להזיק אם מיישמים אותם בצורה לא נכונה או בשפע.

לא כל הכימיקלים המשמשים בהדברה ירוקה רעים לבעלי חיים ולבני אדם. מוצרים ירוקים משתמשים בפחות כימיקלים קשים והם מיושמים בקפידה כדי לא להשתמש יותר מדי בבת אחת. הרעיון הוא להשתמש בדיוק מספיק כדי לחסל את המזיק המטריד. כמה שיטות הדברה ירוקות נפוצות כוללות מווסת צמיחה של חרקים (שמכוונים רק לחרקים ואינם פוגעים בשום אורגניזמים אחרים), פיתיונות, מלכודות ואפילו חומצת בור.

הדברה משולבת

הדברה משולבת (IPM) היא מרכיב גדול בכל תוכנית הדברה ירוקה. IPM יכולה לצמצם את השימוש בחומרי הדברה בצורה עצומה שכן היא מתמקדת בבחינה ובחיסול גורמים סביבתיים המאפשרים למזיקים להתרבות ולשגשג ולא רק בחיסול המזיקים עצמם. בתוכנית IPM, ברגע שהמזיק מזוהה כראוי, נקבעת כמות וחומרת הנגיעות והאם הם משפיעים או לא משפיעים על האזורים שמסביב (בין אם זה בבית או בחוץ). לאחר מכן מיושמות שיטות הדברה מתאימות והתוכנית ממשיכה בתקשורת ובדיקות מתמשכות קדימה והמלצות מניעה למניעת חזרת המזיקים.

אין פתרון קל לבעיות מזיקים. הדברה מחייבת גישה משולבת עם תקשורת טובה בין נותן השירות ללקוח, טכניקות מניעה של הלקוח (תברואה טובה, גינון נכון, שימוש בנורות חוץ צהובות ועוד), זיהוי נכון של מזיקים וגישה מערכתית לזיהוי וטיפול. נקודות כניסה ומשיכה, חיסול מתאים ומניעה מתמשכת.